Ät gurkmeja varje dag så hände de här 5 fantastiska sakerna med dina kropp!

1741

Gurkmeja är en del av ingefärsfamiljen och är ursprungligen från sydvästra Indien. Gurkmeja används främst som en krydda i pakistanska och indiska rätter, och har otroliga hälsofördelar ! I över 4000 år har krydda använts i Asien för att behandla sjukdomar och krämpor. Nu visar nya studier att gurkmeja kan hjälpa till med infektioner, inflammation, förstoppning, och vissa typer av cancer.

Nu har forskarna också hittat nya användningsområden för den underbar kryddan. Se de fem fördelarna med att inkludera gurkmeja i din diet!

1. Minskar inflammationer

Gurkmeja är en kraftigt vekande antiinflammatorisk agent. Kryddan innehåller faktiskt över två dussin olika antiinflammatoriska ämnen. Den mest betydande av dem är kurkumin – som i flera studier visat sig vara antiinflammatoriska, bland annat den här studien gjord vid Uppsala universitet.

En annan studie gjord av Dr. James Duke som publicerades 2007 i Alternative and Complementary Therapies där han studerade över 700 andra studier slog han fast att gurkmeja gav bättre hjälp än många receptbelagda läkemedel när de gällde att behandla flera kroniska sjukdomar utan bieffekter.

2. Reducerar risken för cancer

Studier som visar på gurkmejans effekter mot cancer är än så länge i ett tidigt skede, men många lab- och djurtester visar på positiva resultat. Forskare vid American Cancer Society menar att kurkumin, som är en aktiv del i gurkmeja, ”motverkar flera viktiga molekylära vägar inblandade i hur cancer utvecklas, växer och sprider sig.”

I en annan studie publicerad i US National Library of Medicine and National Institutes of Health slår andra forskare fast samma resultat och menar Kurkumin bland annat hjälper mot leukemi, lymfom, bröst cancer, cancer i äggstockarna, hud cancer och flera andra.

3. Förebygger Alzheimers

Bland gurkmejans allra kraftfullaste hälsoeffekter är de positiva effekterna som det har på vår hjärna. Enligt flera studier hjälper gurkmeja vår inlärningsförmåga och dessutom så hjälper kryddan att förebygga kognitivt nedbrytande åkommor som Alzheimers.

Bland annat har en studie vid Linköpings universitet visat att kurkumin förlänger livet på bananflugor med Alzheimers symptom.

En annan studie som publicerats i Public Library of Science visar att ämnet till och med hjälper hjärnan att skapa ny kopplingar!

4. Bra för hjärtat

Kurkuminet i gurkmejan innehåller också syror som skyddar ditt hjärta. I en studie gjord vid Universitetet i Maryland så har forskarna kommit fram till att ämnet hjälper mot plack i hjärtat som kan leda till hjärtattacker och strokes.

Kurkumin sänker också kolesterolet och förebygger blodproppar.

5. Lindrar reumatism

På grund av gurkmejans antiinflammatoriska egenskaper så menar många att kryddan hjälper att reumatism symtom. Många menar också att gurkmeja har större antiinflammatoriska egenskaper än många receptbelagda mediciner.

Enligt en studie publicerad i US National Library of Medicine and National Institutes of Health, upplevde reumatism patienter adderade gurkmeja till sin kost en minskning av ömhet och en minskad ”sjukdoms aktivitet.”

Oleg Antzutkin är professor på LTU och han rekommenderar att äta gurkmeja varje dag.
– Det finns flera studier som visar att Gurkmeja är bra, både mot Cancer och Alzheimers. Det är även intressant att i Indien där kryddan är en vanlig del av matlagningen så är det betydligt mer ovanligt med Alzheimers sjukdom än här i Sverige, har han sagt till SVT.

Jag tyckte om indisk mat innan men nu kommer jag i alla fall börja äta en sked grukmeja varje dag.

Se själv i videon här nedanför:

Dela gärna denna otroliga video med dina vänner på Facebook!