Nu kommer vintern och den får många att känna sig trötta. Men så här råder du bot på problemet!

1112

Energilösheten har också stor inverkan på vår vardag och våra vanor, visar undersökningen. Vi drar ner på träning och socialt umgänge. Istället är vi hemma mer (och av undersökningen att döma sitter vi mest där och har ångest över att vi inte orkar städa).

Vad kan vi då göra för att få upp energinivåerna igen? Träning är faktiskt en viktig bit, som tyvärr får stryka på foten på grund av orkeslöshet – när motion i själva verket gör oss piggare. Att släpa dig iväg till gymmet trots att du känner att du egentligen inte orkar kan alltså ge goda effekter.

Att gå och lägga dig tidigare på kvällen kan också hjälpa, din kropp behöver kanske mer sömn än vanligt så här års.

Kan du ta ut lite mer semester för att få välbehövlig vila? Många passar i år på att plocka ut semester i mellandagarna. Om du tar ledigt 6 dagar kan du få hela 19 dagars långledighet.

Se även gärna till att vara ute så mycket möjligt under de få timmarna av dagsljus. Även om solen inte skiner så signalerar ljuset för kroppen att den ska piggna till och du får i dig viktigt D-vitamin.

Maten är också av stor betydelse och det bästa är att få i dig måltider rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter, tipsar Lantmännen. Långsamma kolhydrater är också bättre än snabba sockerkickar som må höja energin tillfälligt, men gör dig ännu tröttare när sockerkurvan kraschar.

Se själv i videon här nedanför:

Dela gärna denna viktiga video med dina vänner på Facebook!