Att äta kött eller en vegetarisk kost? Vad är egentligen bäst för just DIG?

383

Det diskuteras just nu livligt i olika medier om den höga köttkonsumtionens påverkan på vårt klimat och hur den bidrar till världssvälten. Medelsvensken äter idag cirka 85 kg kött om året, något som förutom nämnda problem även får konsekvenser för vår hälsa. Och nog verkar det som att människor lyssnar, för första gången sedan 1986 minskar köttätandet.

Här är några saker du kanske inte visste om vegetarisk kost

1. En välplanerad vegetarisk kosthållning är lämplig för alla oavsett ålder; detta gäller alltså även gravida, ammande, barn och och personer som idrottar.

2. En vegetarisk kosthållning består generellt av en lägre andel mättade fetter och kolesterol, har högre halt av bland annat kostfibrer, magnesium, kalium, folsyra, vitamin C och E och flavonoider.

3. Vegetarianer och veganer uppnår och överskrider oftast det rekommenderade proteinintaget (tvärt emot vad många tror). Forskning har visat att en överdriven konsumtion av animaliska proteiner är länkat till benskörhet, njursjukdomar och vissa typer av cancer. Allt talar för att vegetarianer och veganer har ett mer optimalt proteinintag än allätare.

4. Vegetarisk kosthållning är ofta associerat med ett flertal hälsofördelar; där bland lägre kolesterol i blodet, lägre risk för hjärtsjukdomar, högt blodtryck och diabetes typ-2. Vegetarianer tenderar även att ha ett lägre BMI (det vill säga att de smalare) och drabbas överlag i lägre utsträckning av olika cancersjukdomar.

Se själv i videon här nedanför:

Dela gärna denna artikel med dina vänner på Facebook!