Koka en benmärgsbuljong och stärk ditt immunförsvar inför vintern! Så smart!

895

Det är ingen slump att man i alla tider gjort långkok med köttbenen kvar i grytan. Inte heller är den senaste hälsotrenden, att koka egen benmärgsbuljong, något mystiskt. Det är nämligen i benen och märgen som  supernäringen göms!

Överallt hörs idag hälsomedvetna människor tala sig varma om benmärgsbuljongens helande egenskaper. Genom att dricka en kopp om dagen kan man få starkare ben och leder, friskare mage, bättre syn och ungdomligare hy, för att bara nämna några av de positiva hälsoeffekterna. Att det blivit så populärt beror på att den innehåller mängder av nyttiga ämnen såsom vitaminer, mineraler, antioxidanter, olika anti-inflammatoriska ämnen, och inte minst, kollagen. Man skulle kunna säga att det är en slags supermat för kroppen, och det visste man förr.

10 hälsoeffekter av benmärgsbuljong

  1. Bekämpar infektioner och ger snabbare återhämtning från sjukdom.
  2. Är anti-inflammatorisk. Innehåller höga halter av de anti-inflammatoriska aminosyrorna glycin och prolin.
  3. Läker en läckande eller stressad tarm. Gelatinet skyddar och läker slemhinnan i mag-tarmkanalen, samt stödjer matsmältning och upptag av näringsämnen.
  4. Främjar bentillväxt och reparation.
  5. Minskar ledsmärta och inflammation. Glukosamin kan stimulera tillväxten av nytt kollagen, reparera skadade leder och minska smärta och inflammation i kroppen.
  6. Ger friskt hår, hud och naglar. Kollagen och gelatin stödjer hårväxt, hudföryngring och håller naglarna starka.
  7. Främjar sömn, förbättrar humöret och lugnar sinnet. Aminosyran glycin kan ha en mycket lugnande verkan.
  8. Främjar tillväxten av nya blodkärl från redan existerande kärl.
  9. Förbättrar hjärt- och salivfunktioner efter en hjärtinfarkt eller strålning (IR).
  10. Är mättande. På grund av det höga näringsinnehållet minskar hungerkänslor och sug.

Se själv i videon här nedanför:

Dela gärna denna artikel med dina vänner på Facebook!