Dietister har hittat nyckeln till hälsosam kost! Den exakta MOTSATSEN till vad vi har fått höra!

985

När det gäller hälsosam kost, finns det en hel del desinformation där ute. Ibland kan det vara ganska svårt att sortera igenom alla vetenskapliga studier, dietplaner, och personliga anekdoter för att räkna ut vad som faktiskt sant, men vi är här för att hjälpa!

En av de vanligaste missförstånden är att när du äter är lika viktigt som vad du äter. Denna dåliga information dyker upp i ett par olika myter, men här är varför du inte ska tro på dem!

Myt 1: Frukost är den viktigaste måltiden på dagen.

meal-1

Många hävdar att äter man en rejäl frukost på morgonen så ger det en skjuts för ämnesomsättningen, hindra dig från att äta för mycket, och reglerar din vikt i allmänhet. Men det finns inga fasta bevis för att något av detta är sant. I själva verket är din ämnesomsättning ungefär densamma på morgonen som det är någon annan tid på dygnet.

Sanningen: Denna myt kvarstår på grund av partiska studier

meal-2

En rapport från The American Journal of Clinical Nutrition upptäckte att de flesta studier som länkades att frukost ger viktökning finansierades av fling-företag! Detta ifrågasätter studiernas metoder och föreslår att de genomförs för att försöka bevisa ett samband mellan att äta frukost och viktökning.

Myt 2: Att äta små måltider under dagen är bäst

meal-3

Ett antal studier har motbevisat denna gemensamma myt, men det fortsätter att flyta runt tillsammans med några faddieter. Det finns ingen fast forskning som säger att äta mindre måltider oftare har någon signifikant effekt på din ämnesomsättning.

Sanningen: Täta små måltider kan faktiskt göra att du äter mer

meal-4

Viss forskning tyder på att äta små måltider oftare kan göra att vissa människor faktiskt förbrukar mer kalorier per dag än de annars skulle! Eftersom du aldrig känner dig nöjd efter någon måltid, du bör istället sluta äta mindre måltider oftare än du behöver för att försöka känna dig mätt.

Små täta måltider kan dock ha fördelar för vissa människor

meal-5

Täta små måltider ändrar egentligen inte din ämnesomsättning, vissa människor tycker att mönstret inte bidrar till att minska sin aptit. Beviset för detta är mestadels anekdotisk och allas kroppar är annorlunda, men det kan fungera för dig. Dessutom kan människor som har diabetes och andra problem med blodsockerreglering också dra nytta av mindre, tätare måltider.

Myt 3: Det är viktigt att äta direkt efter ett träningspass

meal-6

Många som tränar tyngdlyftning insisterar på att du måste få i dig en proteinshake och kolhydrater inom 45 minuter till en timme efter träningspasset annars kommer inte din träning att ge någonting. Journal of International Society of Sports Nutrition hävdar att den strikta tidsbegränsningen är en myt. Så länge du äter en måltid någon gång efter ett träningspass, kommer du att fylla på energi, och även om du råkar hoppa över en måltid helt och hållet, kommer det inte att göra något dåligt för din träning.

Sanningen: Att äta bra under dagen är viktigast

meal-7

Det råder enighet i idrottsmedicin som gör att du har tillräckligt med näring under hela dagen, särskilt när det gäller protein, det är de bästa sättet att säkerställa att du får de största fördelarna från träning.

Myt 4: Att äta precis innan läggdags leder till viktökning

meal-8

Som med de andra myter, är detta en tanken om att din ämnesomsättning förändras på kort tid innan du somnar, och det finns inte något bevis för att stödja detta. Ett hälsosamt mellanmål innan sänggående metaboliseras på samma sätt som det skulle vid någon annan tidpunkt under dagen. Men…

Sanningen: Att undvika mat innan sängdags kan ha fördelar för vissa människor

meal-9

Att undvika mat innan sängdags kan vara till hjälp för vissa människor. Vissa studier har visat att när du är trött, tenderar du att välja skräpmat i första hand – särskilt livsmedel som innehåller mycket socker och fett. I denna mening kan en ingen-mat-före-läggdags policy vara användbart för vissa människor som ett sätt att reglera aptiten snarare än metabolism. Dessutom bör personer som lider av sura uppstötningar undvika att äta innan läggdags för att styra matsmältningsbesvär och halsbränna.

Det har definitivt varit en hel del otillförlitlig information ute om när och hur man ska äta hälsosamt, så det är skönt att äntligen få lite klarhet!


Dela gärna denna artikel med dina vänner på Facebook!