6 råd för att undvika viktökning medan du åldras!

379

Trots att vi kanske tror det, är vår ålder är inte den enda anledningen till att vi går upp i vikt. Det finns många anledningar, men en förändring av livsstil är den viktigaste faktorn som vi ska skylla på. Nu ska vi ge dig några värdefulla råd om hur du ska nå de speciella skede av ditt liv så du känner dig frisk och aktiv.

1. Jordgubbar, äpplen och lök

7325810-strawberries-99551_960_720-1474251359-650-965e5b2766-1477579769

Forskare har upptäckt att en ökad konsumtion av flavonoid-rika livsmedel är förknippade med viktupprätthållande och har en positiv effekt på viktminskning processen.

Produkter som kan hjälpa dig att gå ner i vikt är:
· Tranbär
· Jordgubbar
· Körsbär
· Druvor
· Vilda bär
· Te
· Äpplen
· Lök
· Purjolök
· Broccoli
Inkludera dessa livsmedel i din diet så kommer du märka en positiv inverkan på din hälsa.

2. Håll dig fysiskt aktiv
7325710-elisa-forti-el-cruce-2016-locos-por-correr-05-1474251468-650-f8232e7c58-1477579769

Glöm inte att vår ämnesomsättning saktar ner när vi blir äldre, och som en konsekvens, ackumulerar vi fett och där med lägger vi på oss. För att undvika att få alltför stor viktökning, håll dig aktiv. Det bästa sättet att göra detta är med låg-riskfulla fysiska övningar på regelbunden basis.
Dessutom kommer träningen hjälpa dina muskler och leder att förbli starka och unga och även fördröja åldrandet lite.
Var uppmärksam! Nyligen genomförda studier har visat att ett 10-minuters träningspass utfört 3 gånger om dagen är lika effektiv som 30 minuter non-stop fysisk aktivitet. Så ta trapporna istället för hissen, parkera bilen lite längre bort från kontoret, eller ta en 10-minuters promenad.

3. Behåll mental aktivitet

7325610-game-467628_960_720-1474251547-650-9a52e31228-1477579769
Minnesproblem anses vara en normal del av åldrandet. Men det är inte som att du inte kan göra något åt det. Trevliga aktiviteter såsom läsning, göra korsord och sudoku, eller spela schack (även vissa onlinespel) kommer att stimulera olika delar av hjärnan, öka minnet och koncentrationen.

4. Säg ”nej” till dieter

7325760-scale-403585_960_720-1474251644-650-dabc46a488-1477579769
Lågkaloridieter kan faktiskt minska graden av din ämnesomsättning för gott. När inte får tillräckligt med kalorier, försöker kroppen att bevara all sin energi och, som ett resultat, sparas kalorier. Om du vänder dig till kraschdieter upprepade gånger, kommer din ämnesomsättning aldrig gå tillbaka till det normala.
Observera också att ett 1200-kaloriintag (och mindre) kommer att hjälpa dig gå ner i vikt, men den vikt du förlorar är muskelvävnad, inte fett.

5. Övervaka din hälsa regelbundet

7325660-diabetes-528678_960_720-1474251707-650-b0a98da835-1477579769
Åldrande kan också medföra hälsoproblem såsom högt blodtryck och benskörhet, vilket gör det svårare att hålla sig fysiskt aktiv.
Regelbundna hälsokontroller hjälper dig att hålla sig frisk och njuta av varje dag av ditt liv. Innan du ens märker, har du skapat din egen positiva cykel: god hälsa ger dig möjlighet och vilja att träna och senare gör det att du känner sig friskare och gladare.

6. Starta så snart som möjligt

7325560-1474251907-650-1982522ed4-1477579769
Tror du att du kan lägga på dig några kilon nu och förlora dem senare? Glöm det! Precis som att borsta tänderna två gånger om dagen, bör du införa hälsosamma vanor i ditt liv så snart som möjligt. Detta gör att du inte behöver oroa dig för de extra kilona i framtiden.

DELA gärna med dina vänner och bekanta på Facebook!