Äter du mycket socker? Då är det dags att sluta! Det HÄR är orsaken!

1713

Att socker är ohälsosamt har väl inte undgått någon. Sockrade drycker är lättare att undvika, men det kräver mer ansträngning att undvika socker i färdigköpt mat och i maten på restauranger. Det kan dock kännas lättare att ta bort sockret i kosten om man kan minnas några av de skadliga effekter sockret har på kroppen och hälsan.

Förutom att socker är dåligt för munhälsan, och tänderna, har det har fler skadliga effekter på kroppen.

1.Påverkar blodsockret

Socker påverkar direkt kroppens förmåga att stabilisera blodsockernivåerna, och för mycket intag kan på sikt leda till insulinresistens, lågt eller högt blodsocker, och diabetes. Högt blodsocker kan under längre tid skada blodkärlen och ha negativ påverkan på hjärtat, njurarna, nervsystemet och ögonen.

2.Hämmar immunförsvaret

Socker försvagar immunförsvaret, genom att den har en negativ påverkan på de goda bakterierna i tarmen. Det är i tarmen som kroppens immunförsvar sitter. Sockret hämmar också den process där virus och bakterier slukas av vita blodkroppar. Sockret är den största boven i vår mathållning när det gäller påverkan på immunförsvaret. Om man äter mycket socker så trivs alla möjliga bakterier i kroppen, och i tarmen.

3. Påverkar mineralbalansen

Kalciumupptaget blir sämre av socker. En studie visade att när råttor matades med fruktos blev upptagningen av kalcium via tarmen sämre, jämfört med kontrollgruppen. En lägre absorption av kalcium leder till lägre nivåer av kalcium i hela kroppen. Effekten blir att man på sikt riskerar att få osteoporos. Kroppen behöver kalcium för cellernas funktion, och vid brist kommer benstommen att släppa ifrån sig kalcium, vilket kan leda till urkalkning av skelettet.

Om man äter mycket socker kan det även försämra nivåerna av magnesium i kroppen. Magnesium är en viktig mineral då den behövs för muskelfunktionen och nervsystemet. Den bygger upp benstommen tillsammans med kalcium, och hjälper även till att stabilisera blodsockret.

Många har brist på D-vitamin, särskilt de som bor i nordliga områden, men brist på solljus är inte den enda orsaken. För mycket intag av socker kan göra att en brist på D-vitamin blir värre.

4. Påverkar hjärnan negativt

Socker påverkar hjärnan på lång sikt och har kraftfull effekt på humöret. Dessutom kan sockerkonsumtion leda till brist på humörhöjande B-vitaminer, eftersom B-vitamin behövs för att metabolisera socker och kolhydrater.

 

5. Huden

Socker binder sig till proteiner och fett i kroppen under matsmältningen och skapar fria radikaler som minskar kollagen och elastin i huden, och orsakar i slutändan rynkor och förlust av hudens elasticitet.

DELA gärna den här artikeln med dina vänner och bekanta på Facebook!